Snuppananni

Inskolning på Regnbågen

Publicerad 2011-08-18 21:04:39 i Vardagens påhitt,

Från att vi inte har haft någon dagisplats alls till att börja inskolningen gick fort.  Förra onsdagen fick vi en plats och i måndags började vi skola in Lilleman på Regnbågen. 

Inskolningen har gått jättebra. I måndags var han väl lite försiktig o höll sig mycket till mig. Men sedan dess så har han gjort stora framsteg. Idag hade han knappt tid att vara med oss alls. Han knatade direkt in i lekrummet till de andra barnen. Ville upp i en av fröknarnas famn och satt mer än görna i dockvrån och lekte med några andra barn. 

Vi föräldrar satt i rummet intill och bara väntade på att vårat barn skulle komma och sakna oss. Men där fick vi känna oss blåsta. Rasmus kom till oss första gången efter en halvtimme, då var de dags att gå ut på gården och leka. Väl ute så existerade vi inte nå mer. Han var så nöjd med fröknar, nyfunna vänner och leksaker i sandlådan. Nästa gång som han kom fram till oss var när de var dags att gå in och äta lunch efter ca 1 timmes utelek. Men denna gång så tog en fröken honom i handen och de gick in för att äta. Vi föräldrar (jag, stefan och en annan pappa) satt kvar ute i solen och pratade.
När han ätit klart och var mätt så kom en fröken ut med honom till oss. Han var så trött att han nästan slockna i hennes famn. Var bara att sätta honom i bilen och åka hem för att sova lite. 

I morgon blir de en kortdag på 2 timmar men nästa vecka blir de tuffare. Då ska han både äta och sova på dagis och jag kommer få ha några timmar egentid som jag inte vet vad jag ska göra med. Går allt enligt planerna så ska han ha sin schemalagda tid torsdag o fredag nästa vecka o då ska jag återgå till arbetet. 

Kommer bli långa dagar för honom varannan vecka då vi båda jobbar dagtid. Men i gengäld så får han en oerhört kort vecka efter de.

Min lilla knatte har blivit så stor nu den senaste tiden. Det märks tydligt.

*Han kan säga flera ord som tex; mamma (17589274653 gånger per dag),pappa(när han känner för de), tack tack(dak dak), Tutte, Titta,Dä (där), Brm Brm(Hans traktor, men även andra motorfordon).
*Fyra nya tänder har kommit de senaste veckorna.
*Han försöker springa.
*Försöker äta själv med sked eller gaffel. 

Önskar ibland att jag kunde stoppa tiden för att hinna med allt som händer. Men de är väl bara att gilla läget och mysa så gott man hinner. Dagens mys bestod av en svamp plockningstur i skogen med storfaster S.
Nu ska jag soffmysa för mig själv en stund inna de är dags att lägga huvudet på kudden.

Kommentarer

Postat av: Mickan

Publicerad 2011-08-22 21:11:35

Vad KUL att du gillar den :D. Vi bara väntar och väntar och väntar..det känns som jag var gravid i evigheter nu och det tar aldrig slut. Men snart så är skrotungen här =).

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annica

En heltidsarbetande småbarnsmamma som älskar att sy barnkläder. Tränar lite titt som tätt, med målet att klara mer än jag själv tror att jag klarar.. Sambo med Stefan sedan snart 4 år, min personliga tränare och uppmuntrare.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela