Snuppananni

Söndagens datornköp

Publicerad 2011-05-18 09:45:14 i Vardagens påhitt,

Datorköp hos Elgiganten
Hade skrivit ett lång o bra inlägg igår här på bloggen och när jag sedan skulle spara och publicera det så hade internetanslutningen gått ner så allt försvann. :(
Var ju tvungen att åka och köpa mig en ny dator igår eftersom att min gamla stationära mer eller mindre hade slängt in handduken. Hade hjälp av två duktiga datakillar på fredagskvällen men ingen av dom kunde åtgärda problemet. Fick rådet att införskaffa en ny burk för de skulle bli billigare.  Sagt o gjort så åkte vi till Elgiganten och Onoff i går förmiddag.
Men att köpa dator på elgiganten var ingen lätt grej.
Vi gick en runda och kikade på utbudet. Jag hade satt min gräns på hur mycket det fick kosta och sedan letade vi efter den bästa för de priset. Jag hittade på två inne på EG som verkade vara bra. En av dem var ett visningsex och den andra som var lite sämre var en helt ny maskin.
Inne på Onoff så fanns de väl egentligen inget alternativ då alla var för dyra för min budget, men dom hade iaf 10%rabatt på allt i butiken.
Vi gick tillbaka till EG och jag haffade en försäljare och talade om vilken dator jag var intresserad av. På skylten bredvid datorn så stod det klart och tydligt. "FYND, gäller endast detta EX". Mitt förstahands val var visningsexet då den var den bästa av mina två alternativ. frågade om allt var som de skulle med den maskinen och att alla grejer fanns o att garantin var den samma som om jag skulle köpa en i kartong och fick en klart JA. Bra tänkte jag och gick och hämtade en router som jag oxå skulle ha så jag kunde använda datorn trådlöst.
När jag kommer tillbaka till försäljaren för att göra klart affären så startar en konversation som lät ungefär såhär.
F: Jag vet tyvärr inte om jag får sälja den där datorn till dig.
J: Nehej???
Min bror: Varför får du inte sälja den för då?
F: Nej för att den är inte komplett, de kan saknas någon sladd eller annan del till den, så jag får inte sälja den till er.
J: Nehejj synd för er då. Då får jag väl ta mitt andra hands val då. Kan du ge mig ett bättre pris på den där då? *pekar på den dator jag menar*
Försäljaren går iväg men kommer snabbt tillbaka till oss igen.
F: Nej tyvärr så kan jag inte röra priset på den heller för den är redan prissänkt.
J: jahapp då får jag väl leta rätt på någon annan då.
F: Jag kan rekomendera den där datorn på hörnet där.Det är en riktigt bra dator som just nu under helgen är nedsatt med 2500kr.
Denna dator låg en bra bit över min budget och jag sa att jag skulle kika runt lite o se om jag hittade nått som passade.
Det slutade med att vi gick över till Onoff återigen.
På onoff hade dom en dator som jag trodde var en likadan som mitt första handsval på EG men den var ca 1000 kr dyrare. Men med 10%rabatt så skulle de bara skilja 500 kr, så jag bestämde mig för den. plockade även med mig routern och 3 glassar. Väl i kassan så blev det endast 400kr dyrare än om jag köpt visningexet på EG. Nu fick jag en dator i kartong som ingen tafsat på tidigare.
När vi sen kom utanför butiken så säger min bror att de inte alls är en likadan dator som den på EG. denna var snäppet vassare, med dubbelt så stort minne och dubbelt så stor HD. Så han gratulerade mig till en lyckad affär.
Summa sumarum så förstår jag inte varför EG kan ha en dator uppställd där de står pris o allt, som dom inte får sälja. Snacka om att förlora kunder. Den försäljaren ville säkerligen bara att jag skulle välja någon annan dyrare dator istället. Men där förlorade dom en kund.
Nog om det, annars i helgen så har de varit fullt upp. På lördagen var de våryran i Romme och Trucks in Dalarna på Rommetravet. Även om lastbilar inte är mitt intresse så var vi dit o kikade. Stefan hade fått fribiljetter på jobbet så då kändes de ok att åka dit o spendera lite tid. Min bror från Linköping har varit på besök och det var mycket uppskattat. Rasmus tyckte de var roligt med morbror.
Hade skrivit ett lång o bra inlägg i söndags här på bloggen och när jag sedan skulle spara och publicera det så hade internetanslutningen gått ner så allt försvann. :(
Men nu tror jag nog att de funkar som det ska.
Var ju tvungen att åka och köpa mig en ny dator i söndas eftersom att min gamla stationära mer eller mindre hade slängt in handduken. Hade hjälp av två duktiga datakillar på fredagskvällen men ingen av dom kunde åtgärda problemet. Fick rådet att införskaffa en ny burk för de skulle bli billigare.  Sagt o gjort så åkte vi till Elgiganten och Onoff på söndag förmiddag.
Men att köpa dator på elgiganten var ingen lätt grej.
Vi gick en runda och kikade på utbudet. Jag hade satt min gräns på hur mycket det fick kosta och sedan letade vi efter den bästa för de priset. Jag hittade på två inne på EG som verkade vara bra. En av dem var ett visningsex och den andra som var lite sämre var en helt ny maskin.
Inne på Onoff så fanns de väl egentligen inget alternativ då alla var för dyra för min budget, men dom hade iaf 10%rabatt på allt i butiken.
Vi gick tillbaka till EG och jag haffade en försäljare och talade om vilken dator jag var intresserad av. På skylten bredvid datorn så stod det klart och tydligt. "FYND, gäller endast detta EX". Mitt förstahands val var visningsexet då den var den bästa av mina två alternativ. frågade om allt var som de skulle med den maskinen och att alla grejer fanns o att garantin var den samma som om jag skulle köpa en i kartong och fick en klart JA. Bra tänkte jag och gick och hämtade en router som jag oxå skulle ha så jag kunde använda datorn trådlöst.
När jag kommer tillbaka till försäljaren för att göra klart affären så startar en konversation som lät ungefär såhär.
F: Jag vet tyvärr inte om jag får sälja den där datorn till dig. Jag har skickat en förfrågan och väntar på svar just nu.
J: ok?!
F: jag kommer alldeles strax, ska kika om jag fått nå svar.
Försäljaren går iväg men kommer tillbaka på direkten.
F: Jag får tyvärr inte sälja den datorn.
J: Nehej???
Min bror: Varför får du inte sälja den för då?
F: Nej för att den är inte komplett, de kan saknas någon sladd eller annan del till den, så jag får inte sälja den till er.
J: Nehejj synd för er då. Då får jag väl ta mitt andra hands val då. Kan du ge mig ett bättre pris på den där då? *pekar på den dator jag menar*
Försäljaren går iväg men kommer snabbt tillbaka till oss igen.
F: Nej tyvärr så kan jag inte röra priset på den heller för den är redan prissänkt.
J: jahapp då får jag väl leta rätt på någon annan då.
F: Jag kan rekomendera den där datorn på hörnet där.Det är en riktigt bra dator som just nu under helgen är nedsatt med 2500kr.
Denna dator låg en bra bit över min budget och jag sa att jag skulle kika runt lite o se om jag hittade nått som passade.
Det slutade med att vi gick över till Onoff återigen.
På onoff hade dom en dator som jag trodde var en likadan som mitt första handsval på EG men den var ca 1000 kr dyrare. Men med 10%rabatt så skulle de bara skilja 500 kr, så jag bestämde mig för den. plockade även med mig routern och 3 glassar. Väl i kassan så blev det endast 400kr dyrare än om jag köpt visningexet på EG. Nu fick jag en dator i kartong som ingen tafsat på tidigare.
När vi sen kom utanför butiken så säger min bror att de inte alls är en likadan dator som den på EG. Denna var snäppet vassare, med dubbelt så stort minne och dubbelt så stor HD. Så han gratulerade mig till en lyckad affär.
Summa sumarum så förstår jag inte varför EG kan ha en dator uppställd där de står pris o allt, som dom inte får sälja. Snacka om att förlora kunder. Den försäljaren ville säkerligen bara att jag skulle välja någon annan dyrare dator istället. Men där förlorade dom en kund. Såg även i EGs reklamblad i måndags att den datorn som var mitt andrahandsval var sänkt med 300kr. Hur mena dom då att dom inte kunde röra priset?
Nog om det, annars i helgen så har de varit fullt upp. På lördagen var de våryran i Romme och Trucks in Dalarna på Rommetravet. Även om lastbilar inte är mitt intresse så var vi dit o kikade. Stefan hade fått fribiljetter på jobbet så då kändes de ok att åka dit o spendera lite tid. Min bror från Linköping har varit på besök och det var mycket uppskattat.
Det var min helg de.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annica

En heltidsarbetande småbarnsmamma som älskar att sy barnkläder. Tränar lite titt som tätt, med målet att klara mer än jag själv tror att jag klarar.. Sambo med Stefan sedan snart 4 år, min personliga tränare och uppmuntrare.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela