Snuppananni

8 bitar dalahäst

Publicerad 2012-12-19 23:03:55 i Vardagens påhitt,

Jag älskar dalahästar och blev jätteglad när Rasmus fick ett sånt pussel i julklapp förra året. När jag först såg det så förstod jag att det skulle få ligga och värma hyllan något år.
Det var inget vanligt pussel utan ett pussel i tre dimensioner. På tok för svårt för ett litet barn. 8 bitar med motiv på båda sidor och ingen bit är den andra lik i formen.
Jag pusslade ett tag för att lyckas få ihop det.

Häromdagen när jag plockade bland Rasmus leksaker så hittade jag detta och tänkte: det här ska han få prova som lyckas med allt annat konstigt.
Sagt och gjort så visade jag Rasmus EN gång hur man byggde det och frågade om han kunde göra det.

Döm om min förvåning när han sitter snällt på golvet och flyttar bitar och plötsligt säger: titta mamma, hästen!
Stå upp!

Då har han på bara några minuter byggt ihop den och även lyckats ställa den upp. Ett konststycke i sig ,eftersom man måste klämma ihop fram och bakbenen samtidigt så dom låser bitarna och sen ställa upp den.
Jag trodde jag skulle smälla av. Grabben är snart 2,5 år och fixar nått som knappt jag klarar.
Stoltare mamma får man leta länge efter :)

Jag har även filmat honom när han bygger upp hästen och då tog det ca 2,5 minut.
Så nu måste jag hitta på fler kluriga pussel åt honom för nu när han byggt hästen ca 30gånger så är det för lätt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annica

En heltidsarbetande småbarnsmamma som älskar att sy barnkläder. Tränar lite titt som tätt, med målet att klara mer än jag själv tror att jag klarar.. Sambo med Stefan sedan snart 4 år, min personliga tränare och uppmuntrare.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela