Snuppananni

Mjölksyra

Publicerad 2013-02-03 19:24:16 i Träning,

1,5 timme efter jag vaknat i morse så stod jag på skidorna i Gyllbergen.
Solen sken från klarblå himmel och termometern visade på -7 grader.

När vi började åka så kände jag av lördagskvällens åkning i armar och mage.
Lördagskvällens åkning var den vanliga 7km rundan, men med skillnaden att min fästtejp knölat sig och låg och bromsade. Jag fick staka i utförsbackarna :/

Idag valde vi därför att ta bort tejpen och dra på vanlig burkvalla istället. Mycket bättre glid men något sämre fäste.

När vi kom till första vägskälet så valde vi den längre vägen, mot älgsjöarna.
Det kändes lättåkt och kroppen var ganska pigg.
Vägskäl nummer 2 blev även de den längre vägen, mot prästbodarna. Men det ångra jag så här i efterhand.

Fy farao vilken väg. Smalt och backigt. När vi kommit halvvägs på sträckan så slog mjölksyran till med full kraft och jag orkade knappt stå längre. Efter att ha ramlat i en utförsbacke var jag nära att ge upp helt. Åkte på en bit till och när kroppen protesterade och mjölksyran flödade i nästa uppförsbacke så ville jag bara grina. Kroppen orkade inte en meter till och allt kändes motigt.
Efter lite paus med varm saft så blev det lite lättare.

Väl framme vid prästbodarna så blev det vila, varm saft och iskall dumlekola.

Sen bar det av nedförs. Jag hatar nedförsbackar men har ju lärt mig mer allt eftersom. Men den första långa branta backen skulle jag ha gått ner. Jag vurpade 2 gånger innan jag plockade av skidorna och gick ner med gråten i halsen, snö i ansiktet och ont i höften. Orken var slut. Ca 8km kvar att åka för att komma hem.

När vi senare kom till Dragbergsgata så lärde jag min läxa och gick ner hela vägen. Den backen hade inneburit min död om jag provat.

Resten av vägen hem gick enkelt. Mest svagt medlut hela vägen.
En vurpa till i svagt medlut eftersom spåren var dåliga och jag trött. Tappade balansen och for i backen med en smäll på axeln.

När vi närmade oss bilen kändes allt lättare igen. Turen från helvetet var slut. Jag skulle få åka hem och äta mat. :D

Totalt blev det en hård och backig tur på 18km. Tiden blev 2 timmar och 18 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annica

En heltidsarbetande småbarnsmamma som älskar att sy barnkläder. Tränar lite titt som tätt, med målet att klara mer än jag själv tror att jag klarar.. Sambo med Stefan sedan snart 4 år, min personliga tränare och uppmuntrare.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela